onsdag 30. september 2009

Nostalgi

Siden det er flere rundt om som hekler oldemorsruter nå kom jeg til å tenke på noen puter jeg heklet for maaange år siden.
Alle rester etter strikkeprosjekter skulle nyttes da som nå.

Da barna var små strikket jeg mye i Mamsell.

Det er jo et syntetisk garn som visstnok er ute av produksjon nå.

Jeg brukte det dels fordi det var billig tror jeg, og lett å vaske. Jeg har alle oppskriftene fremdeles.

Plaggene er det nok så som så med. Noe ble gitt bort og andre ble utslitt.

Noe av det gikk jo i arv til barna.
Matrosdressen strikket jeg til vår eldste sønn da han var ett år.
Det ble 17. mai stasen det året. Han nærmer seg nå 43.
Et annet garn som jeg og brukte mye var Cavaler.
Dette var litt tykkere enn Mamsell.
Sikkert flere av dere som husker dette garnet, kanskje har dere strikket noe av det samme som meg.
Legger noen bilder her i bloggen, flere kan dere se i albumet "Nostalgi" på Tradsnella.no
Det kan hende det kommer mer i dette albumet etterhvert.
Mange av disse oppskriftene kan nok brukes nå og, bare å finne et garn som passer strikkefastheten.
Måtte ha en liten pause, derfor denne turen tilbake til tidligere tider.

5 kommentarer:

Bodil sa...

Kjempeflotte putar! Kjekt å ha slike gamle mønster til å få inspirasjon og idear frå.

Ann Kristin sa...

Putane med oldemorsruter var kjempefine!! Kjekt å sjå!

Anonym sa...

Hei.Putene var kjempe fine.Husker godt Mamsell og Cavaller det strikket jeg også mye av i mine unge dager.Så kjekt att du tar vare på gammle mønster.Veldig artig å ha.Ha en riktig fin Høstkveld.Klem fra Bodil

Jorun sa...

Det var noen koselige puter!

Heidi sa...

Så flotte puter! De var veldig koselige :)
Mamsell-garnet husker jeg godt. Har noen nøster av det liggende, og en slags snekkerbukse som er halvferdig. Var tiltenkt Karoline, men jeg var ikke så rask til å strikke den gangen hun var liten. Så hun vokste rett og slett fra buksa før den var fullført. Men garnet har jeg, så en eller annen gang blir den kanskje fullført...
Artig med gamle oppskrifter!